۲۴ مهر ۱۴۰۳، ۱۳:۱۵

الزام همکاری ایران و آذربایجان برای تکمیل خط ریلی

الزام همکاری ایران و آذربایجان برای تکمیل خط ریلی

مدیرعامل راه‌آهن با تاکید بر لزوم ادامه همکاری ایران و آذربایجان برای تکمیل خط ریلی از امضای تفاهم‌نامه‌های گسترش همکاری‌های ریلی در آینده خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست پروژه اتصال ریلی و ایستگاه بارانداز راه‌آهن آستارا - آستارا، با حضور جبار علی ذاکری مدیرعامل راه‌آهن و روشن رستم اف رئیس راه‌آهن جمهوری آذربایجان برگزار شد و مدیرعامل راه‌آهن، گفت: راه‌آهن ایران و کشور آذربایجان همکاری طولانی مدتی را داشتند و امیدواریم با توجه به اقدامات مشترک میان دو کشور درباره خطوط ریلی، این همکاری‌ها ادامه یابد.

وی افزود: با توجه به تحولات در منطقه، ضرورت انتقال بار از روسیه به اقیانوس هند و برعکس افزایش یافته و این موضوع از اهمیت بسیاری برخوردار است و باید حمل‌ونقل ترکیبی بار بین کشورهای روسیه، آذربایجان، ایران و نهایتاً کشور مقصد هندوستان تکمیل شود و برنامه افزایش بار ریلی میان ایران و آذربایجان در دستور کار قرار گیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: در حال حاضر ما در ۵ نقطه به کشورهای cis متصل هستیم و بر اساس برآورد انجام شده امکان حمل ۱۰ میلیون تن بار در سال، از کریدور شمال - جنوب وجود دارد. همچنین به صورت جدی با کشور روسیه در خصوص اتصال خطوط ریلی رشت به آستارا، مذاکراتی داشتیم که امیدواریم این پروژه در مدت زمان کمتری به سرانجام برسد.

وی ادامه داد: در حاشیه اجلاس بریکس هم مباحث ریلی دو کشور ایران و آذربایجان مطرح خواهد شد و ما در این خصوص پیشنهادی از کشور روسیه دریافت کردیم که کریدور جدید شمال - جنوب میان ایران و روسیه را در دستور کار قرار دهیم. تعدادی از شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی ایرانی فعالیت‌های خوبی را شروع کردند که باید این اقدامات مثبت از سوی دو کشور ایران و آذربایجان فعال‌تر شوند.

ذاکری یادآور شد: همچنین با احداث کریدور باکو به سمت جنوب و تا پایانه آستارا ظرفیت بار در این مسیر به ۱۵ میلیون تن خواهد رسید.

مدیرعامل راه‌آهن ادامه داد: ما از شرکت‌های حمل‌ونقلی در کشور خواسته‌ایم که کریدور شمال - جنوب را قبل از تکمیل پروژه ریلی رشت به آستارا به ظرفیت قابل قبولی برسانند. احداث این کریدور زمان بر است و تا زمان تکمیل شدن کریدور پیشنهادی رشت – آستارا حتماً باید از ظرفیت موجود شمال – جنوب بیشترین استفاده را داشته باشیم.

وی افزود: امیدواریم جلسات فنی ریلی دو کشور ایران و آذربایجان ادامه دار باشد و شاهد همکاری بیش از پیش ایران و آذربایجان در حوزه ریلی باشیم.

رئیس راه‌آهن آذربایجان هم با ابراز خرسندی از نشست مشترک با جبارعلی ذاکری، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه‌آهن، با اشاره به همسایگی و تعامل خوب دو کشور ایران و آذربایجان، خواستار افزایش همکاری‌های ریلی طرفین شد.

رئیس راه‌آهن آذربایجان با اشاره به اهمیت اتصال ریلی و ایستگاه پایانه ریلی آستارا - آستارا در افزایش ترانزیت بار از طریق کریدور شمال - جنوب، گفت: در مورد پایانه ریلی آستارا، علاقمند هستیم که موضوعات فنی و جزئی آن در جلسات فنی که از سوی راه‌آهن دو کشور برگزار می‌شود، مطرح شود تا هر چه زودتر شاهد تکمیل این پروژه باشیم.

کد خبر 6257882

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha